10 Pekerjaan Paling Lumayan Di Malaysia

By | Januari 18, 2014

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini yeop terbaca dalam portal Berita Harian mengenai 10 pekerjaan tawar pekerjaan paling tinggi di Malaysia, dan semestinya ditujukan khas untuk graduan baru.

gaji

Yeop sangat terkejut dengan gaji yang ditawarkan, seperti yeop cakap, hanya ditujukan kepada graduan baru.

Mengikut sumber, sebenarnya purata gaji ini dikira mulai 1 Januari hingga 31 Ogos tahun lepas. Mengikut portal cari kerja popular Malaysia Jobstreet.com, kaji selidik itu mendapati pekerja yang berkhidmat dalam jawatan eksekutif yang mengkhusus dalam bidang perubatan, kejuruteraan, kewangan dan teknologi maklumat (IT) secara amnya memperoleh gaji lebih tinggi, dengan gaji purata RM2,800 sebulan.

Yeop sangat terkejut, mungkin selepas graduat dulu mereka malas nak bekerja di mana-mana kerja, dan ingin mengambil masa untuk bersuka-ria.

Entahlah, patutlah gaji lepasan SPM semakin sedikit. Yelah, sijil ni bukan mereka pandang pun. Harapkan minta kerja guna Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

Walaupun gaji tak seberapa pun, tapi kenaikan setiap tahun mengikut pekerjaan bagi yeop itu rezeki. Alhamdulillah…

12 thoughts on “10 Pekerjaan Paling Lumayan Di Malaysia

  1. Aaronn Avit

    gaji doktor xlah mcm tu rendah sgt. tambah elaun oncall, elaun lain lagi. dan gaji doktor ni selalu meningkat tahun demi tahun.

    Reply
  2. ayah kie

    salam. graduan skrg x leh pilih kerja…kerja je dulu utk timba pengalaman biar pun gaji rendah..

    Reply
    1. Khairil Mazri Post author

      waalaikumussalam ayah kie.

      sangat betul, kalau memilih jadi macam tak tentu hala. betul tu, ahlamdulillah, yeop sendiri dah mula stabil kewangan yeop.

      Reply

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *