Cara Ringkas untuk Solat Jenazah

By | Ogos 27, 2013

jenazah

Cara ringkas untuk SOLAT JENAZAH. BACA & SHARE.

Belajarlah wahai lelaki. Apakah kau tak malu bila tak pandai nak solat untuk ahli keluarga lebih-lebih lagi untuk mak atau ayah meninggal. Itu sahajalah penghormatan yg terakhir buat insan yg membesarkan dan menjaga kita…

Cara Ringkas Solat @ Sembahyang Jenazah :

1. Angkat Takbir “Allahuakbar” & Niat dalam hati :
++ Sahaja aku solat jenazah terhadap mayat ini, 4 takbir, fardhu kifayah kerana Allah Ta’ala.
++ Jadi makmum? tambah “sebagai makmum kerana Allah Taala”
++ Baca Alfatihah hingga akhir

2. Angkat Takbir Kedua “Allahuakbar”
++ Baca : Allahumma solli a’la Muhammad wa a’la ali Muhammad
++ Pendek pun takpa, paling elok selawat ibrahimiah macam dalam tahiyyat akhir

3. Angkat Takbir Ketiga “Allahuakabar”
++ Baca doa (pendek pun takpa, panjang lagi bagus) contoh dibawah ni :
++ Allahummargh firlahu warhamhu (untuk mayat lelaki)
++ Allahummargh firlaha warhamha (untuk mayat perempuan)
++ Untuk mayat kanak-kanak yang belum baligh, tidak dibacakan doa ini kerana mereka masih tidak dikira dosa pahala oleh malaikat. ada doa lain di link bawa (al azkar)

4. Angkat Takbir Ke Empat “Allahuakbar”
++ “Assalamualaikum warahmatullah ” Beri Salam kanan n kiri
++ Selesai

Jika jadi makmum, ikutlah di belakang imam, berdiri rapat rapat. dan ikutlah jugalah rukun di atas. Cukup rukun makalah sah lah solat tersebut. Semoga ia jadi penghormatan terbaik buat jenazah..

2 thoughts on “Cara Ringkas untuk Solat Jenazah

  1. Fyzal

    Solat jenazah ni kena buat selalu. Bila buat selalu dah biasa dan reti. Memang takda masalah.

    Reply

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *