Category Archives: cerita

Mudahnya Bayar Zakat Fitrah Online di Selangor

By | Mei 25, 2018

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Biasanya kita membayar zakat fitrah melalui amil yang ditauliahkan oleh Lembaga Zakat Negeri-negeri. Adakalanya nak mencari peluang untuk berjumpa dengan amil pun mengambil masa yang agak lama. Biasalah, balik kerja terus jumpa Bazar (Pasar) Ramadhan atau dipanggil oleh netizen PaRam. Pun bolehlah. Keterangan mengenai Zakat Fitrah, boleh klik di sini. Okey, sebenarnya yeop nak… Read More »

Tun Dr. Mahathir Perdana Menteri Malaysia Ke Tujuh

By | Mei 14, 2018

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Setelah Pilihan Raya Umum ke Empat Belas (14) berlaku pada 9 Mei 2018 lalu, Pakatan Harapan yang diketuai oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad menang majoriti hampir 7 negeri dari 14 negeri di Malaysia, menjadikan mereka berkuasa di tanah berbilang bangsa ini. Bila kita mendengar pasal Tun Dr. Mahathir, kita teringat balik jasa-jasa beliau masa… Read More »

Dilema Pengundi Atas Pagar : PRU-14

By | April 9, 2018

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Penafian : Penulisan ini datang dari hati yeop, tidak memihak kepada mana-mana parti yang memerintah, kerana yeop hanya Pengundi Atas Pagar. Kali pertama yeop mendaftar sebagai pengundi Malaysia, yeop mengharapkan sesuatu yang bakal berubah, iaitu Negara Malaysia. Sejak kecil lagi, yeop tidak didedahkan dengan parti yang memerintah. Ya, waktu itu mana ada cerita pasal… Read More »

Selamat Tinggal #BudakRen

By | April 4, 2018

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Yeop pernah menjaga beberapa ekor kucing sejak yeop dok sorang-sorang. Tapi yeop pernah menjaga seekor kucing jantan remaja sampai dia mati. Namanya #BudakRen. Yeop mula menjaga dia sejak arwah mak meninggal tahun lepas, dan abah yeop pindah rumah. Sejak dari itu, #BudakRen yang jaga yeop dari bujang sampai kahwin.. Kenapa nama #BudakRen? Sebenarnya nama… Read More »

10 Stesen Televisyen Pernah Wujud di Malaysia, Paling Akhir Sekali Macam Kena Tipu Je

By | Mac 21, 2018

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Kita tahu selain TV1 dan TV2 milik kerajaan RTM dan Media Prima, ada beberapa siaran televisyen yang pernah wujud suatu ketika dahulu, terutama tahun 1990-an hingga 2000-an. Beberapa sebab penamatan adalah pelbagai, kebanyakkannya adalah penukaran pengurusan baharu dan persaingan dari siaran baharu. Jom kita tengok siaran televisyen yang pernah wujud suatu ketika dahulu. Antara… Read More »

Putus Tunang? Jangan Risau, Perkara Biasa dalam Hidup

By | Mac 19, 2018

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Yeop baru dapat tahu, kawan satu sekolah kat Gerik baru putus tunang beberapa bulan lepas. Punca utama adalah bekas tunangnya kaki habiskan duit. Dia ada kata sampai seribu ringgit jugak habiskan kat bekas tunangnya. Yeop tak pernah alami semuanya, tapi yeop pernah alami putus kapel. Perasaan lebih kurang sama macam putus tunang. Yeop tahu,… Read More »