Fakta-Fakta Menarik Mengenai Dunia

By | Jun 28, 2016

dunia

Apakah rahsia di sebalik ‘dunia’ ini..?

Ada yg mengatakan dunia ini penting…
Ya! Memang dunia ini penting, sepertimana pentingnya jamban dalam rumah..semua rumah ada jamban…tapi jamban hanya perlu bila diperlukan…harap korang boleh pikir sendiri…tapi jangan pulak pikir dalam jamban! ha!

Ada yg mengatakan dunia ni macam air yg mana kita belayar menuju ke pulau akhirat..amboi cantiknya bahasa…apa2pun korang kena ambik air sekadar perlu untuk minum/masak/mandi wajib bla bla bla ..tapi kalau korang ambik banyak sangat..tenggelamlah korang dalam dunia..oh…

satu cerita :

ketika Nabi Muhammad saw di israqkan ke langit, dia telah jumpa dengan ‘dunia’ yang berupa seekor wanita tua yang telah disolek menjadi begitu cantik dan pada ekor wanita itu ada bulu yg tertanggal …Tanya Nabi lebih kurang maksud: kenapa ekor kau punya bulu banyak yg tertanggal?Dunia berkata: org yg kejar aku hanya dapat bulu2 di ekorku sahaja, mereka telah tertipu dengan solekkanku ! jadi kalau korang nak tahu apakah rahsia kod yg wujud pada dunia ini ,apabila korang kaji pada dunia dan seisinya korang akan dapati bahawa, makanan jadi tahik, harta jadi punca pergaduhan, rumah jadi tempat bermegah-megah, korang masuk kubur, binatang akan jadi bangkai bla bla bla …

Maka rahsia dunia ini adalah jika korang tak hati2 korang akan bergelumang dengan bangkai, sampah dan najis. !!!

*Cacing gergasi Australia- cacing terpanjang di dunia boleh membesar sehingga 2 meter panjang.

*Wira Greek, Agamemnon yang merupakan pahlawan terbilang empayar tersebut menemui ajalnya bukan dimedan perang tetapi di tangan isterinya sendiri selepas dia kembali dari perang Trojan.

*Anugerah Oscar mendapat namanya pada 1928 apabila Margaret Harrick, Pengarah Eksekutif Academy of Motion Picture Arts and Science USA mendapati bahawa ukiran patung manusia itu mempunyai rupa yang seiras dengan bapa saudaranya, Oscar.

*Semut berkomunikasi dengan menggosokkan sesungutnya.

*Bilangan telefon di bandaraya Tokyo , Jepun adalah lebih banyak daripada bilangan telefon yang terdapat di seluruh Afrika.

*Pen berdakwat diperkenalkan pada tahun 1884 oleh Lewis E.Waterman, seorang agen insurans.

*Apabila panglima Sepanyol yang menawan Peru, Francisco Pizarro, menculik ketua suku kaum Inca yang bernama Atahualpa pada tahun 1532, beliau meminta bayaran tebusan yang amat “menggerunkan”- sebuah dewan yang dipenuhi emas dan perak bernilai $170 juta!

*Unta pertama kalinya dibawa ke hemisfera barat pada 1856 oleh David D.Porter, seorang anggota tentera laut US .

*Sahara, padang pasir terbesar di dunia mempunyai keluasan 5,632,690 kilometer (3.5 juta batu) persegi.

*Gajah Afrika hamil selama 640 hari.

*Raja Uganda , King Mutasa, dianggarkan mempunyai isteri seramai 7,000 orang.

*Tayar numat (berisi udara) diperkenalkan pada 1888 oleh John Boyd Dunlop- seorang pakar bedah veterinar berbangsa Scotland .

*Mahasiswa Universiti Colorado menamakan gril baru kafeteria di universiti tersebut sebagai `Gril Alfred Parker’ sempena tindakan Alfred Parker mempraktiskan kanibalisma dengan memakan daging salah seorang kawannya.

*Zeuxis, pelukis terkemuka Greek pada abad ke 5 Sebelum Masehi meningal dunia ketika sedang ketawa melihat hasil lukisannya.

*Ketua Perpustakaan Vatican, Rom (1819-1849), Giuseppe Caspar Mezzofanti mampu bertutur dalam 50 bahasa dan telah menterjemahkan hasil karya yang ditulis dalam 114 bahasa.

*Wanita-wanita dari keturunan Pigmy di Lembah Congo , Afrika amat takut jika suami mereka terpikat dengan wanita-wanita lain. Bagi mengelakkan suami digoda oleh wanita lain, setiap isteri bertindak mengawal suami mereka dengan mengukir nama mereka di dahi suami masing-masing. Lantaran itu, sudah pasti suami mereka tidak lagi miang untuk mendekati wanita lain kerana nama isteri mereka sudah terpahat di dahi.

*Ais krim adalah makanan yang menjadi kegemaran kanak-kanak. Namun begitu, tidak ramai yang mengetahui siapakah yang mula-mula menemui cara-cara membuat ais krim. Sebenarnya orang yang mula-mula menemui cara membuat ais krim ialah seorang lelaki berbangsa Perancis bernama Gerald Tissain dalam tahun 1620. Selepas penemuan tersebut, maka lahirlah pelbagai jenis perasa ais krim yang cukup melazatkan sehingga ke hari ini.

*KIBBER adalah sebuah perkampungan kecil di kawasan bukit yang berpasir di Himachal Pradesh , India . Ia menjadi sebuah perkampungan tertinggi di dunia. Walaupun Kibber terletak di paras ketinggian 4,205 meter, namun ia menjadi sebuah perkampungan selesa walaupun di musim sejuk kerana kawasan tersebut mempunyai kemudahan asas yang lengkap bagi kegunaan penduduk di situ. Kibber sebuah perkampungan yang tidak boleh dianggap mundur dan daif sebaliknya akan menakjubkan dan menggamit hati setiap pengunjungnya. Walaupun ia berada di puncak gunung di sana tetap terdapat bekalan elektrik, jalan raya untuk kenderaan bermotor, sekolah dan pejabat pos serta klinik.

*Adalah dianggarkan sebanyak 240 juta dolar dibelanjakan setiap hari untuk perbelanjaan membeli rokok di seluruh dunia. Pada masa sekarang industri rokok mencatatkan jualan tahunan di antara 85 – 100 billion dolar. Jumlah tersebut adalah menyamai satu per empat peruntukan pembelian senjata dunia.

*Taj Mahal merupakan salah satu binaan yang terkenal di dunia yang dibina semata-mata bagi mengabadikan sebuah cinta yang suci seorang suami terhadap isterinya. Taj Mahal yang terletak di Agra , Uttar Pradesh , India adalah sebuah monumen tinggalan Kerajaan Moghul. Bangunan cantik tersebut diseliputi oleh batu marmar putih berkilauan. Di dalam bangunan tersebutlah bersemadinya permaisuri Maharaja Shah Jehan, Mumtaz Mahal. Shah Jehan amat menyintai isterinya lantas memerintahkan agar Taj Mahal dibina sebagai tanda cinta setianya kepada Mumtaz. Pembinaan Taj Mahal yang mengambil masa sehingga dua puluh tahun itu berjaya disiapkan pada 1653. Pembinaannya juga telah melibatkan ribuan tenaga buruh.

*Pemimpin negara China yang terkenal dan diagung-agungkan oleh rakyatnya, Deng Xioping sebenarmnya mempunyai rahsia tersendiri bagaimana beliau berjaya mengekalkan kesihatan sehingga umurnya menjangkau lebih dari 90 tahun. Xioping menyatakan rahsia tersebut adalah amalannya mandi air sejuk dan bermain terup.

*Setengah haiwan dapat meramal bencana, gempa bumi, banjir, ribut taufan, letusan gunung berapi dan sebagainya. Obor-obor misalnya tahu kehadiran taufan 10 atau 15 jam sebelum ianya berlaku dan ini memberi peluang kepadanya untuk menyelam lebih jauh ke dasar laut. Orang Jepun gemar memelihara ikan emas kerana ia dapat mengesan gempa bumi. Ia memberi petanda akan berlaku gempa bumi dengan melompat keluar akuarium beberapa jam sebelum kejadian

*Ada tiga jenis manusia di muka bumi ini. Pertama – belajar daripada pengalaman sendiri; mereka ini dikatakan bijak dan berpengalaman. Kedua – mereka belajar daripada pengalaman orang lain; mereka ini dikatakan cerdik dan dapat menikmati kegembiraan dalam hidup. Ketiga – mereka yang tidak belajar daripada pengalaman sendiri mahupun orang lain; mereka inilah yang hanyut dengan kebodohan sendiri.

*Semasa pemerintahan Kublai Khan, orang-orang Cina menggunakan singa untuk berburu. Mereka melatih singa untuk mengejar dan menangkap haiwan liar termasuk seladang serta beruang. Singa tersebut akan terus berada di samping binatang yang dibunuhnya itu sehingga pemburu sampai.

*Seni membuat peta telah wujud lebih awal berbanding seni tulisan. Sebelum mengenali huruf, kebanyakan masyarakat termasuk Eskimo, Red Indian dan penduduk Kepulauan Marshall melukis pelan kawasan yang sudah mereka kenali. Peta tertua yang diketahui sekarang ini disimpan di Muzium Semitik, Harvard, Amerika Syarikat. Ia adalah kepingan tanah liat yang dibuat oleh masyarakat Babilonia bertarikh 2500 SM.

*Untuk kepentingan manusia, haiwan sentiasa dijadikan mangsa ujian dalam uji kaji sains dan perubatan. Kira-kira 30 ribu ekor monyet telah digunakan oleh pakar perubatan dan saintis sepanjang tiga tahun mereka menjalankan usaha mengenalpasti dan menjelaskan pelbagai jenis penyakit polio.

*Dalam satu pertandingan kerja-kerja seni yang diadakan di Barcelona Acadeny of Arts, para pelajar diberi diberi masa sebulan untuk menyiapkan hasil kerja masing-masing. Pablo Picasso yang ketika itu berusia 15 tahun menyiapkan peperiksaan itu dalam masa sehari sahaja dan dia memenangi tempat pertama, menewaskan peserta-peserta yang lebih dewasa daripadanya.

*Ia mengambil masa selama 5 bulan untuk memberitahu Ratu Isabella mengenai pengembaraan Columbus dan 2 minggu bagi masyarakat Eropah untuk mengenai tentang pembunuhan Presiden Amerika, Abraham Lincoln. Bagaimanapun, hanya 1.3 saat sahaja diperlukan untuk manusia menerima kata-kata pertama dari angkasawan Neil Amstrong bahawa manusia boleh berjalan di atas permukaan bulan.

*Orang yang pertama menjejakkan kaki di benua Antartika adalah pelayar Amerika bernama John Davis. Dia melakukannya pada 7 Februari 1821. Namun demikian, dia tidak mendapat sebarang pengiktarafan semasa hayatnya kerana kejayaannya itu cuma diketahui umum pada 1955 apabila buku log kapalnya dijumpai dan diteliti.

*Dr James Barry, wanita menyamar sebagai lelaki menjadi jeneral dalam tentera Ratu Victoria . Dr Barry menyertai pasukan perubatan tentera, berkhidmat selama 40 tahun sebagai doktor bedah dan juga ketua penyelia kepada beberapa buah hospital. Dalam tempoh itu, dia dikenali sebagai Dr James Barry, seorang lelaki. Jantina sebenar beliau hanya diketahui pada 1865 apabila dia meninggal dunia.

*Jerung adalah binatang berbahaya, malah sebelum ia ia dilahirkan lagi. Saintis Stewart Springer telah digigit oleh satu embrio jerung pasir semasa beliau sedang memeriksa ibu jerung tersebut yang sedang hamil.

*Seminit selepas anda membaca ayat ini, 100 orang kan meninggal dunia dan 240 bayi akan lahir. Mengapa? Kerana pertambahan populasi dunia dianggarkan sebanyak 140 orang seminit.

*Maharaja Keempat Moghul, Jahangir yang memerintah dari 1605 hingga 1627 mempunyai 300 orang isteri, 5,000 gundik, serta 1,000 anak muda untuk “menghiburkannya”. Di luar istana Jahangir, dia memelihara 12,000 ekor gajah, 10,000 ekor sapi, 2,000 ekor unta, 3,000 ekor rusa, 4,000 ekor anjing, 100 ekor singa jinak, 500 ekor kerbau dan 10,000 ekor burung merpati.

*Benua Antartika meliputi kawasan seluas 14 juta km persegi. Jika India dan Cina dicantumkan, keluasan ityu masih gagal menandingi kawasan benua beku itu. 90% kawasan itu pula dilitupi ais dengan ketebalan kira-kira 2 km. Manakala keluasan litupan ais pula adalah 30 juta meter persegi. Jika semua ais di Antartika cair, paras laut akan naik mendadak di antara 50 – 60 meter yang akan menenggelamkan sebahagian besar muka bumi.

*Jutawan Microsoft, Bill Gates serta keluarganya berpindah ke kediaman baru mereka berhampiran Seattle , Amerika. Rumah yang menelan kos US$50 juta itu dilengkapi pelbagai peralatan elektronik canggih. Antaranya penghuni boleh mengawal suhu yang dikehendaki dalam rumah dengan menggunakan sejenis pin khas yang hanya dilekatkan di kocek baju.

*Senjata biologi menjadi kegemaran di kalangan kuasa besar kerana kosnya yang amat murah. Misalnya mereka hanya perlu membelanjakan US$1 untuk memusnahkan kawasan seluas satu kaki persegi berbanding US$600 menggunakan senjata kimia US$800 senjata nuklear atau US$2,000 dengan senjata konvensional.

*Senjata biologi telah digunakan sejak permulaan abad ini. Kali pertama digunakan oleh bangsa Rom dengan memasukkan haiwan mati kedalam empangan untuk meracun sumber air musuh.

*Purata pisang mengandungi 90 kalori, kira-kira 90% keperluan kabohidrat yang diperlukan oleh tubuh badan. Ia juga mempunyai vitamin B dan C serta potasium (kalium) yang dapat menghasilkan tenaga.

*Paus beluga yang ditemui di Lautan Artik, Kanada boleh bergerak sejauh 700 batu sehari. Haiwan ini hanya perlu menyedut oksijen setiap 20 minit.

*Sungai Amazon di Amerika Selatan yang merupakan sungai terbesar di dunia, mengandungi dua pertiga daripada kandungan air sungai seluruh dunia.

*Semut mempunyai otak yang paling besar dalam alam haiwan, jika dibandingkan dengan nisbah saiz badannya.
Otak manusia mempuyai lebih kurang 100 bilion sel saraf.

Saraf berdenyut dari dan ke otak selaju 274km sejam.

Mustahil anda boleh membuka mata ketika bersin.

Interaksi 72 pelbagai otot diperlukan untuk manusia menghasilkan suara.

Secara purata, kelajuan batuk yg keluar dari mulut anda ialah 96 km sejam.

Bergantung pada saiz, otot paling kuat di tubuh manusia ialah lidah.

Apabila anda bersin, seluruh fungsi badan anda berhenti termasuk jantung.

Bayi lahir tanpa tempurung lutut hinggalah ia berusia 2-6 tahun.

Secara purata, orang yang mempunyai tangan kidal hidup 9 tahun lebih pendek.

Kanak-kanak membesar lebih cepat di musim panas.

Perut memerlukan 1 jam untuk menghadam susu lembu.

Orang yang berambut perang punyai lebih banyak rambut dari yang berambut hitam.

Jika anda buta sebelah mata, anda hanya kehilangan 1/5 penglihatan, tetapi anda akan hilang langsung deria menjarak.

Hidung dan telinga akan terus membesar sehingga anda mati.

Purata setiap kulit kepala ada 100,000 helai rambut. (Kecuali orang botak lerr)

Purata setiap tahun manusia mengelipkan mata sebanyak 6,205,000 kali

Jika diukur panjang bulu mata yang gugur sepanjang hidup seseorang manusia ialah 30 meter.

Tengkorak anda terdiri 29 jenis tulang.

Orang Mesir purba mencukur bulu kening mereka untuk berkabung di atas kematian kucing mereka.

Setelah anda mati, tubuh anda akan mula mengecut dan ini mencipta satu ilusi seolah-olah rambut dan kuku terus panjang.

Rambut dan kuku adalah dari satu bahan yang sama.

Seorang manusia boleh menyedut sehingga 4 liter udara, tetapi hanya 5% saja yang digunakan.

Luas kulit manusia ialah 6.5 kaki persegi.

15 bilion sel darah manusia musnah setiap saat.

Buah pinggang menghasilkan insulin

80 peratus tubuh manusia adalah air

Jantung manusia membuat tekanan yang cukup untuk mengepam darah sehingga 30 kaki.

Anda dilahirkan dengan 300 tulang. Apabila anda dewasa, anda cuma ada 206 tulang.

Tulang peha manusia lebih kuat dari batu konkrit.

Jika dicampur, panjang urat dalam seseorang manusia ialah 72 km.

Secara purata, setiap jantung manusia mengepam sebanyak 3000 kali sepanjang hayatnya dan mengepam 48 juta galen darah.

Dalam sehari, manusia akan bernafas sebanyak 23,040 kali.

Darah manusia mengalir sejauh 96,540 km setiap hari.

1. Sebelum Masehi di dalam bahasa inggerisnya adalah B.C (Before Christ). Setelah Masehi adalah A.D (Anno Domini)
2. Ikan yu kehilangan gigi lebih dari 6000 batang setiap tahun, dan gigi barunya tumbuh dalam masa 24 jam sahaja
3. Julius Caesar tewas dengan 23 tikaman
4. Nama kereta Nissan berasal dari bahasa jepun Ni : 2 dan San : 3. Nissan : 23. NI berasal dari tulisan kanji NIHON – Japan. Dan SAN – made. Justeru ia bermaksud buatan Jepun.
5. Zirafah dan tikus boleh bertahan hidup lebih lama tanpa air daripada unta
6. Perut memproduksi lapisan lendir setiap dua minggu agar perut tidak tercerna organnya sendiri.
7. 98% dari perkosaan dan pembunuhan dilakukan oleh keluarga dekat atau teman si mangsa.
8. Semut dapat mengangkat beban 50 kali tubuhnya
9. Deklarasi Kemerdekaan Amerika ditulis diatas kertas marijuana
10. Titik diatas huruf i disebut ‘title’
11. Sebutir kismis yang dijatuhkan kedalam gelas berisi champagne segar akan bergerak naik turun dalam gelas
12. Benjamin Franklin adalah anak bongsu dari orang tua bongsu keturunan ke 5 dalam keluarga bongsu.
13. Triskaidekaphobia adalah ketakutan pada 13. Paraskevidekatriaphobia adalah ketakukan pada 13 haribulan jumaat (Friday the 13, terjadi antara 1-3 kali setahun). di Itali, 17 adalah angka sial. Di Jepun angka sial adalah 4
14. Lidah zirafah panjangnya sekitar 50cm
15. Mulut menghasilkan 1 liter air liur setiap hari
16. Kita bernafas kira-kira 23,000 kali setiap hari
17. Kod Zip (Poskod) adalah kepanjangan dari ‘Zoning Improvement Plan’.
18. Coca-Cola mengandung Coca (yang merupakan zat aktif pada kokain) dari tahun 1885 sampai 1903.
19. Rata-rata kita menuturkan 5000 perkataan setiap hari (walaupun 80% dari padanya kita bercakap pada diri sendiri)
20. Seandainya kuota air dalam tubuh kita berkurang 1%, kita terus merasa haus
21. Orang German cuba untuk meniru Coca-cola dan menghasilkan Fanta
22. Seumur hidup kita meminum air sebanyak lebih kurang 75,000 liter
23. Setiap orang, termasuk kembar, cop jari dan tekstur lidahnya tidak ada yang sama.
24. Titik merah pada 7-Up logo berasal dari penemunya yang bermata merah. Dia seorang albino.
25. Seorang lelaki kehilangan 40 helai rambut tiap hari. Wanita pula 70 helai sehari.
26. Tanda ‘save’ pada Microsoft Office programs menunjukan gambar floppy disk dengan shutter terbalik
27. Albert Einstein dan Charles Darwin, keduanya menikah dengan sepupu pertama mereka Elsa Löwenthal dan Emma Wedgewood).
28. Unta punya 3 kelopak mata.
29. Sehelai rambut di kepala kita mempunyai masa tumbuh 2 sampai 6 tahun sebelum diganti dengan rambut baru
30. Seseorang itu masih di dalam keadaan sedar selama 8 saat setelah dipenggal
31. Otot yang bekerja paling cepat ditubuh kita adalah otot dikelopak mata yang membuat kita berkedip. kita boleh berkedip 5 kali dalam sedetik
32. Coklat dapat membunuh anjing, kerana ianya mempengaruhi jantung dan susunan sarafnya
33. Tanpa dicampur air liur di dalam mulut, kita tidak akan merasakan rasa makanan
34. Kuku di jari tangan tumbuh 4 kali lebih cepat daripada kuku kaki
35. 13% orang di dunia adalah kidal
36. Hampir semua lipstik mengandungi sisik ikan
37. Bayi yang baru lahir berat kepalanya 1/4 dari berat tubuhnya
38. Kita sebenarnya melihat dengan otak. mata hanya merupakan kamera yang mengirim data ke otak. 1/4 bagian dari otak digunakan untuk mengatur kerja mata
39. Kala jengking boleh dibunuh dengan menyiramnya dengan cuka. Bila terkena cuka, kala jengking akan marah dan menyengat dirinya sendiri
40. Pada tahun 1830an, sos tomato dijual sebagai ubat.
41. Tiga monyet bijak punya nama: Mizaru (See no evil), Mikazaru (Hear no evil), and Mazaru (Speak no evil).
42. India mempunyai Undang-undang hak untuk lembu
43. Jika anda bersin terlalu kuat, anda dapat meretakkan tulang rusuk. Jika anda cuba menahan bersin, anda boleh menyebabkan pembuluh darah di kepala dan leher pecah, dan akan menyebabkan kematian. Jika memaksa mata terbuka sewaktu bersin, bola mata boleh terkeluar dari tempatnya.
44. Nama negara Filipina berasal dari nama Raja Phillip
45. Saudi Arabia berasal dari nama Raja Saud
46. Kanak-kanak mempunyai 20 gigi awal. Orang dewasa punya 32.
47. Seorang ayah lebih cenderung mengukur ketinggian anaknya, manakala ibu pula mengukur berat anaknya
48. Setiap pusingan 11 tahun, kutub magnet pada matahari bertukar tempat. Pusingan ini dinamakan “Solarmax”.
49. Ada 318,979,564,000 kemungkinan kombinasi pembukaan pertama pada catur.
50. Ada lebih dari 300 bakteria pembentuk karang gigi
51. Harimau adalah yang terbesar dalam keluarga kucing
52. Nombor “172? boleh didapati di wang kertas 5 dollar amerika, pada gambar semak-semak dibawah Lincoln Memorial.
53. Pohon kelapa membunuh 150 orang tiap tahun. Lebih banyak daripada ikan yu
54. Pada poster film ‘Pretty Woman’ Julia Robets terlalu pendek untuk jadi sejajar dengan Richard Gere. Maka mereka menggunakan model Shelley Michelle sebagai tubuh Julia.
55. Daerah kutub kehilangan matahari selama 186 hari dalam setahun
56. Kod Telefon Internasional untuk Antartica adalah 672.
57. Bom pertama sekutu dijatuhkan di Berlin pada perang dunia ke II. Membunuh satu-satunya gajah di Zoo Berlin.
58. Rata-rata hujan jatuh dengan kecepatan 7 batu sejam
59. Leonardo Da Vinci memerlukan masa 10 tahun untuk melukis Mona Lisa. Lukisan itu tidak ditandai dan di beri tarikh. Leonardo dan Mona mempunya susunan tulang yang persis sama dan menurut laporan x-ray, ada 3 versi lukisan dibawah lukisan itu.
60. Nama dari kembar gemini adalah Castor dan Pullox
61. Gerakan Bruce Lee sangat cepat sehingga mereka harus melambatkan filem agar kita dapat melihat semua gerakannya.
62. Satu kilo dari berat badan kita mengandung 7000 kalori
63. Darah sama pekat dengan air laut
64. Air laut di lautan Atlantik lebih masin dari pada di lautan Pasifik
65. Topeng tokoh Michael Myers di film horor ‘Helloween’ sebenarnya adalah topeng tokoh Captain Kirk (Star Trek) yang di cat putih – mereka kekurangan modal.
66. Nama asli butterfly (kupu-kupu) adalah flutterby.
67. 1 bayi lahir setiap 7 saat
68. Satu dari 14 wanita Amerika berambut perang asli. Lelaki pula hanya satu dari 17
69. The Olympic adalah saudara dari kapal Titanic, dan berlayar dengan selamat selama 25 tahun.
70. Saat Titanic karam, 2228 orang ada di dalamnya. Hanya 706 yang selamat
71. Di Amerika, seseorang dikenalpasti menderita AIDS tiap 10 minit. Di Afrika, seseorang meninggal karena AIDS setiap 10 minit
72. Sampai usia 6 bulan, bayi boleh menelan dan bernapas secara serentak. Orang dewasa tidak boleh melakukannya
73. Alasan kenapa di iklan jam kebanyakan jarum menunjuk pukul 10.10, karena jam itu akan kelihatan seperti sedang tersenyum
74. Seiap tahun bulan menjauh 3.82cm dari bumi
75. Saat kita bertahan hidup dan tidak ada bahan makanan, kasut adalah makanan terbaik untuk dimakan karena mengandungi cukup gizi untuk hidup buat sementara waktu.
76. Dalam satu titis air, mengandungi 50 juta bakteria
77. Dengan menaikkan kaki prlahan-lahan dan berbaring tenang dengan punggung lurus, kita tidak akan tenggelam di pasir selut.
78. Satu dari 10 orang hidup di suatu pulau
79. Memakan saderi membuang kalori lebih banyak dari pada kalori yang terkandung dalam saderi itu sendiri
80. Lobster dapat hidup selama 100 tahun
81. Gula-gula getah tidak dijual di Disney Land
82. Mangunyah gula-gula getah sewaktu kita mengupas bawang mencegah kita daripada menangis
83. Rahang kucing tidak boleh bergerak kekiri dan kanan
84. Nama Artic (kutub utara) bermaksud beruang dalam bahasa Yunani (Arktos), dan memang beruang kutub hanya ada di kutub utara
85. Jika kira berdiri di dasar perigi, kita boleh melihat bintang walaupun di siang hari
86. Suara yang kita dengar dari dalam kerang bukan suara ombak laut, tapi suara aliran darah dalam kepala kita.
87. Kebanyakan manusia yang menderita ketakutan pada ruang terbuka (kenophobia) daripada ketakukan pada ruang tertutup (claustrophobia) .
88. Teknik mengacau terbaik bukan dengan gerakan memutar, tapi dengan gerakan huruf W
89. Adegan band yang terus bermain muzik saat Titanic tenggelam adalah kisah nyata
90. Buku Guinness Book of Records memegang rekod sebagai buku yang paling banyak dicuri ari perpustakaan
91. 35% dari orang yang mencari jodoh melalui internet, sudah menikah
92. Coca-Cola dulu berwarna hijau
93. Secara fizikal, khinzir tidak boleh mendongak ke langit
94. Semua beruang kutub kidal
95. Kelelawar selalu belok ke kiri jika terbang keluar dari gua
96. Jim Henson pertama kali memakai kata “Muppet”. Kombinasi dari “marionette” dan “puppet.”
97. Gajah satu-satunya haiwan yang tidak boleh meloncat
98. The Michelin man (figure berbaju dan bertopi putih di iklan Michelin) bernama Mr. Bib. Nama aslinya Bibendum pada iklan pertama tahun 1896.
99. Kita tidak boleh menjilat siku kita sendiri
100. Kata “lethologica” menggambarkan saat dimana kita tidak boleh mengingati apa yang kita inginkan.
101. Sekitar 14% penagih yang menggunakan jarum suntik, positif HIV.
102. Kalimah yang boleh dibaca sama dari depan dan belakang (racecar, kayak, tamat) disebut “palindrome” .
103. Siput boleh tidur selama 3 tahun
104. Diatas khatulistiwa melintas sekitar 200 satelit asing, termasuk satelit mata-mata
105. Orang di Cina lebih banyak yang berbahasa Inggeris daripada orang di Amerika
106. Kerana pengaruh putaran bumi, kalau kita melempar kearah barat, lemparan kita akan lebih jauh jatuhnya daripada kearah timur
107. Satu dari 9000 orang menderita albino
108. Keursi elektrik dicipta oleh seorang doktor gigi
109. Kita menyambut ulang tahun bersama 9 juta orang dari seluruh dunia
110. Setiap manusia dalam seumur hidupnya rata-rata dihabiskan untuk menunggu dilampu merah selama 2 minggu
111. Botol air mineral dan tempat pembungkus plastik baru hanya akan terurai dengan sempurna dalam tanah setelah 50,000 tahun
112. Kucing boleh membuat lebih dari 100 bunyi vokal, anjing hanya boleh dalam sekitar 10
113. Gigi memerang tak pernah berhenti tumbuh
114. Kelelawar adalah satu-satunya mamalia yang boleh terbang
115. Jika patung Barbie adalah manusia, ukurannya adalah 39-23-33 (99-58,5-84cm). Tingginya sekitar 215cm dan punya leher 2 kali lebih panjang daripada manusia normal
116. Tikus beranak pinak sangat cepat dan dalam waktu 18 bulan, dua tikus dapat memiliki lebih dari 1 juta keturunan.
117. Memakai Headphone selama 1 jam dapat mengembang biakkan bakteri dalam kuping 700 kali lebih cepat.
118. Seekor Babun bernama ‘Jackie’ menjadi prajurit rasmi dalam angkatan bersenjata Afrika Selatan pada Perang Dunia Pertama
119. Kapal submarine German World War II karam hanya kerana kerosakan pada tandsanya.
120. Jantung ikan paus biru berdenyut 9 kali dalam seminit
121. Arabic numerals bukan berasal dari Arab, tapi diciptakan di India.
122. Kupu-kupu melihat dengan 12000 mata
123. Bulan February tahun 1865 adalah satu-satunya bulan dalam catatan sejarah yang tidak sempat mengalami bulan purnama.
124. Ayam yang sudah terpenggal lehernya masih mampu berlari sepanjang padang bola sebelum benar-benar mati.
125. Lipas boleh hidup 9 hari tanpa kepala, dan akan mati kerana kelaparan
126. Di Bumi, satu tahun adalah 365 hari. Di planet Merkurius satu tahun adalah 2 hari
127. Umur pepatung (dragonfly) adalah 24 jam
128. Secara purata, seorang budak berumur 4 tahun bertanya 437 soalan sehari.
129. Memrlukan waktu 6 bulan untuk kuku kaki tumbuh dari yang paling bawah sampai ke hujung kuku.
130. Daya ingatan ikan hanya 3 saat
131. Bulan purnama 9 kali tebih terang daripada bulan setengah.
132. Untuk setiap patung memorial orang diatas kuda, jika 2 kaki depan kuda mengangkat, maka orang tersebut tewas dalam pertempuran, jika satu kaki kuda yang terangkat, maka orang tersebut meninggal karena luka dalam pertempuran, jika 4 kakinya menginjak tanah, orang tersebut meninggal secara normal.
133. Beruang dewasa boleh lari sepantas kuda
134. Tulang kuda lebih banyak 18 buah dari tulang manusia
135. Obur-obur terdiri dari 95% air
136. Kulit kuda belang adalah putih yang bergaris hitam
137. Kecuali manusia dan monyet, semua mamalia buta warna
138. George Washington Carver mencipta mentega kacang (peanut butter)
139. Tikus dan kuda tidak boleh muntah
140. Penguin adalah burung yang tidak boleh terbang tapi boleh berenang.
141. Angkasawan dilarang memakan kacang sebelum menjelajah ruang angkasa kerana jika terkentut di dalam baju khusus angkasawan, ini boleh membahayakan mereka.
142. Winston Churchill lahir di toilet wanita pada waktu majlis tarian
143. Sebelum ada pesawat jet, Jetlag disebut Boatlag
144. Kucing berpeluh melalui telapak kakinya (terutama saat mendengar gonggongan anjing)
145. Kucing tidak boleh merasakan rasa manis
146. Coklat mencair dalam mulut karena titik cairnya adalah 35 darjah celcius
147. Tisu tandas dicipta pada tahun 1857
148. Lembu tidak mempunyai gigi atas
149. Hedenophobic bermaksud takut akan kesenangan.
150. Pendeta Mesir kuno mencabut setiap helai rambut dan bulu dari badan mereka.
151. Buaya tidak boleh menjelirkan lidah.
152. Kentut lembu termasuk penyebab utama global warming
153. Semut selalu jatuh miring ke kanan jika diberi racun serangga
154. Kucing rumah sangat benci akan bau lemon dan semua yang berbau sitrus
155. Seorang rakyat Amerika mengambil kafein secara purata setahun di dalam jumlah yang boleh membunuh seekor kuda.
156. Seorang manusia boleh hidup selama 11 hari tanpa air.
157. Agen rasa kupu-kupu ada dikakinya
158. Dry Ice tidak meleleh, tapi menguap
159. Mata burung unta lebih besar dari otaknya
160. Tapak sulaiman tidak punya otak
161. Setiap manusia punya telinga yang berbeza
162. Kebanyakkan bahan besi di Amerika digunakan untuk menghasilkan tutup botol daripada menghasilkan badan kapal terbang.
163. 80% dari seluruh binatang di dunia adalah serangga
164. Kacang adalah salah satu bahan untuk membuat dinamit
165. Ratu Elizabeth I menderita Anthophobia (takut akan mawar)
166. RSVP adalah Respondez S’il Vous Plait yang artinya ‘mohon jawapan’
167. Mata manusia yang sihat (tidak buta warna) dapat membezakan 500 jenis warna kelabu
168. Ikan emas yang bunting disebut ‘twit’.
169. Eropah adalah benua tanpa padang pasir
170. Lalat meloncat ke belakang sebelum terbang
171. Sekeor kucing memiliki 32 otot pada setiap telinga
172. Seekor lebah madu boleh terbang selaju 15 batu sejam
173. Harimau mempunyai kulit yang berbelang, bukan hanya bulu yang berbelang.
174. Nama saintifik bagi 1/100 daripada sesaat ialah “jiffy”
175. Hanya 3 malaikat, Gabriel, Michael dan Lucifer yang disebut dalam injil
176. Kambing mempunya kelopak mata berbentuk segi empat
177. Novel pertama yang menggunakan mesin taip adalah Tom Sawyer
178. Hamster sangat suka makan cengkerik
179. Semasa zaman Peter the Great, setiap lelaki Rusia yang mempunyai janggut dikenakan cukai khas.
180. Rata-rata dalam setiap batang coklat terdapat serangga yang meleleh bersamanya.
181. Tanduk badak terjadi dari rambutnya yang mengeras
182. Perang paling singkat dalam sejarah adalah perang Zanzibar and England tahun 1896. Zanzibar menyerah setelah 38 minit berperang.
183. Kutu rambut sebenarnya lebih suka hidup di kulit kepala yang bersih daripada yang kotor
184. Kulit beruang kutub sebenarnya hitam. Bulunya berwarna jernih, dan tampak putih di salji.
185. Elvis mempunyai saudara kembar bernama Garon, yang meninggal sewaktu lahir, maka nama tengah Elvis adalah Aron, untuk menghormati saudara kembarnya.
186. Landak punya bentuk jari yang mirip manusia.
187. Kuda Nil kentut melalui mulut.
188. Shakespeare ialah orang yang menemukan kata “assassination” dan “bump.”
189. Mahluk yang boleh tersipu-sipu hanya manusia
190. Jika kita memelihara ikan emas dalam ruangan yang gelap, warnanya akan berubah menjadi putih.
191. Wanita berkedip dua kali lebih banyak dari lelaki.
192. Nama Jeep (jip) diampil dari singkatan “GP”, bahasa militari untuk General Purpose.
193. Orang yang menggunakan tangan kanan, kira-kira, 9 tahun lebih panjang umur dari orang kidal
194. Jika semua emas di dalam laut ditambang, setiap manusia di dunia masing-masing boleh mendapat emas sebanyak 20kg
195. Jika hati manusia berhenti bekerja, manusia akan mati di antara 8 hingga 24 jam
196. “Quidnunc” adalah sebutan untuk orang yang selalu ingin tahu gosip terbaru.
197. Jika matahari tiba-tiba padam, 8 minit diperlukan bagi manusia untuk menyedarinya.
198. Leonardo Da Vinci yang mencipta gunting, helikopter, dan banyak alat lainnya.
199. Abjad untuk Hawaiian ada 13 sahaja – A,E,I,O,U,H,K,L,M,N,P,W – yang dipanggil okina.
200. 25% dari tulang manusia ada di kaki.
201. David Sarnoff adalah orang yang menerima signal Titanic dan meyelamatkan ratusan nyawa. Dia akhirnya menjadi ketua rangkaian radio, the National Broadcasting Company (NBC).
202. Kira-kira 100 orang tersedak ballpoint tiap tahun.
203. Jika kita terkunci diruang yang kedap udara, kita akan lebih dulu mati keracunan karbon dioksida daripada kekerangan oksigen
204. Jika kita kehilangan satu mata, kita akan kehilangan 1/5 dari pengelihatan kita dan kehilangan seluruh persepsi tentang kedalaman objek.
205. Berdiri lama tanpa membengkokkan lutuk sama sekali akan membuat kita pengsan
206. Bawang putih yang kita gosok di tumit kaki akan meresap dapat dapat dicium dalam nafas kita.
207. Dengan merentangkan kedua tangan sejauh mungkin, jarak dari kedua hujung tangan adalahsama dengan tinggi kita.
208. Cuti selama sebelas hari bererti kita mempunyai waktu hampir sejuta saat untuk menikmatinya
209. Di dalam filem Silence of a Lamb, watak Hannibal Lecter tidak pernah berkedip.
210. Di jepun, warung kopi disebut ‘Kissaten’.
211. Merebus telur burung unta memerlukan waktu 40 minit.
212. Jaguar takut pada anjing
213. Gajah hanya tidur 2 jam dalam sehari
214. Johnny Deep takut pada badut
215. Ganymede adalah bulan planet Jupiter, merupakan bulan terbesar di tata suria kita, lebih besar dari planet Merkurius.
216. Dalam golf, ‘Bo Derek’ adalah istilah untuk nilai 10.
217. Iceland mengambil Coca-cola perkapita lebih daripada lain-lain negara.
218. Latte dalam bahasa Italia adalah susu
219. Llanfairpwllgwyngyl lgogerychwy rndrobwlll.. . adalah nama sebuah desa di Wales Utara, Inggeris.
220. Di Itali, Micky Mouse lebih dikenal dengan nama ‘Topolino’
221. Susu sebenarnya lebih menyerupai makanan daripada minuman.
222. Ada lebih dari 450 jenis susu di dunia. 240 berasal dari Prancis.
223. Nyamuk lebih suka kanak-kanak daripada orang dewasa.
224. Partikel debu didalam rumah sebagian besar berasal dari sel kulit mati
225. Rata-rata manusia bergerak 40 kali dalam tidurnya
226. Dalam bahasa Inggeris, ‘Naked’ artinya tanpa perlindungan.
227. Broccoli dan kubis bunga adalah sayuran yang berupa bunga.
228. Bayi yang baru lahir memiliki 350 tulang. Mereka menyatu atau menghilang sampai menjadi 206 pada usia 5 tahun.
229. Tidak ada bukti yang pasti siapa yang membangunkan Taj Mahal.
230. Dalam kajiselidik terhadap 200,000 burung unta selama 80 tahun, tidak ada satu pun yang menguburkan kepalanya dalam tanah.
231. Nail Amstrong melangkah pertama kali di bulan dengan kaki kiri.
232. Shuttlecock untuk badminton harus mempunyai 14 bulu.
233. Mutiara boleh larut dalam cuka.
234. khinzir tidak boleh berpeluh karena tidak mempunyai kelenjar peluh. Mereka berlumur lumpur untuk mendinginkan kulitnya.
235. Venus dan Uranus adalah planet di tata suria kita yang berputar melawan arah jam. Jadi matahari terbit dari barat di planet ini.
236. Microwave dicipta setelah seorang ilmuan yang berjalan melalui tabung radar mendapati coklatnya meleleh disakunya.
237. Ikan yu kebal terhadap kanser
238. Rusa Santa bernama: Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donner, dan Blitzen
239. Beberapa jenis cacing pita akan memakan dirinya sendiri jika kelaparan.
240. Kita boleh menghela lembu naik tangga, tapi tidak boleh menghela mereka turun tangga.
241. Plakat yang ditinggalkan Apollo 11 di bulan berbunyi “Here men from the planet Earth first set foot upon the Moon July 1969, A.D. / WE CAME IN PEACE FOR ALL MANKIND.”
242. Kapal Cruise Queen Elizabeth 2, hanya bergerak sebanyak 6 inci sahaja bagi setiap gelen diesel yang dibakar.
243. Nama paling popular dan banyak digunakan di dunia adalah Muhammad.
244. Bola mata kita beratnya lebih kurang 28 gram
245. Paru-paru kiri lebih kecil dari paru-paru kanan kerana harus memberi ruang kepada jantung.
246. Penguin hanya ada di kutub selatan, dan tidak boleh menyeberangi equator (Garisan tengah bumi).
247. Kebanyakan orang boleh mendengar lebih baik dengan kuping kanan
248. Vitamin pada buah biasanya terdapat pada kulitnya
249. Pada tahun 1933, watak animasi Mickey Mouse menerima 800,000 surat dari peminat.
250. Seorang lelaki lebih mampu membaca tulisan dengan ukuran huruf kecil daripada wanita

Fakta dari Halaqah.net dan husainiaza.blogspot.com

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *