Inilah Hal-hal Dan Barang-barang Yang Tidak Bakalan Laku Di Arab Saudi

By | Ogos 25, 2012

Arab Saudi adalah negara kaya raya. Kerana kaya, secara mata kasarvnampaknya peluang bisnis disana bagus juga. Namun bagi para calon pebisnis yang ingin berbisnis di Arab Saudi, sebaiknya memperhatikan karakteristik sosiologi masyarakat dan negara yang bersangkutan, sehingga boleh diketahui manakah yang benar-benar melupakan peluang?

Nah, berikut ini adalah daftar barang-barang dan berbagai hal yang tidak akan pernah boleh laku kalau di jual di negara Arab Saudi:

1. Motor

Selain kerana Arab Saudi hanya mengalami 2 musim iaitu musim panas dan musim Dingin, negara ini juga tidak memberlakukan cukai bagi warganya sebab cukai itu haram. Maka oleh kerana itu, warga Arab Saudi lebih memilih membeli kereta sebab harganya disini murah (kerana tidak dikenakan cukai). Asal tahu, di Arab Saudi harga 2 liter minyak setara dengan 1 botol air mineral 500 ml atau 4 liter minyak setara dengan 1 tin soft drink 330 ml. Maka itu jangan hairan kalau Kita tidak akan pernah melihat motor Jepun berkeliaran di jalanan kota-kota di Arab Saudi. Dan kalau pun ada, biasanya yang berkeliaran adalah motor besar seperti Harley Davidson, Ducati, dan sebangsanya.

2. Bintang Iklan atau Model Iklan

Jangan bermimpi menjadi bintang iklan atau model iklan di Arab Saudi, apalagi kalau ingin menjadi model iklan terkenal. Sebab syariat Islam yang dianut negara ini dengan keras melarangnya. Jadi jangan pernah terkejutkalau kita sedang berkunjung ke Arab Saudi melihat model iklan pakaian dengan wajah disensor alias dikaburkan seolah olah yang memakai baju wajahnya rata tanpa hidung, mata, apalagi bibir. Padahal iklannya dipasang di pusat keramaian.

3. Minuman Keras dan Minuman Beralkohol Lainnya

Sebagai negara yang menjalankan syariat Islam sudah pasti Pemerintah Kerajaan Arab Saudi melarang keras peredarannya kerana haram. Dan kalau ada yang ketahuan mengkonsumsi atau dengan sengaja mengedarkanya, maka hukumannya tidak ringan.

4. Payung dan Jaket Hujan

Di Arab Saudi kita jarang sekali melihat orang memakai payung, sebab di Arab saudi hujan merupakan hal yang langka dan amat dimimpikan.Dan yang lucu adalah: apabila turun hujan maka mereka memilih keluar rumah untuk menikmatinya. Bagi mereka, melihat hujan sama seperti anak kecil mendapat mainan baru atau melihat makanan enak yang disajikan saat sedang lapar berat.

5. Minyak Angin, Minyak Gosok atau Jamu Tolak Angin

*dari berbagai sumber

Read more: Borak Kosong

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *